@article { author = {Salimi, Abdolhakim}, title = {اصول نظری حقوق بشر در اسلام}, journal = {اندیشه‌های حقوق عمومی 2، زمستان 1390}, volume = {1}, number = {2}, pages = {161-191}, year = {2012}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2423-5725}, eissn = {2980-8340}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {اصول نظری حقوق بشر در اسلام}, abstract_fa ={حقوق بشر، رابطه مستقیم با انسان شناسی و جهان بینی نظام های حقوقی دارد. نظام های حقوقی، که رویکرد مادی دارند، با نظام حقوقی اسلام، که دارای بینش توحیدی است، از نظر تشریع حقوق بشر تفاوت اساسی دارد. اصل «حقیقت محوری»، که اساس عقلانیت دینی است، با تأکید بر وجود حقایق عینی و امکان دست یابی به آن، بر اندیشه های نسبی گرایانه حقوق بشر غربی، خط بطلان می کشد. نتیجه‌ی اصل «توحید»، حاکمیت حق خدا، به عنوان منشأ حقوق بشر است. اصل «معاد» با طرح جاودانگی روح انسان، انسانی زیستن، روحیه مراقبت در رفتار و تاکید بر پاسخگو بودن انسان در پیشگاه الهی، در تدوین حقوق بشر تاثیرگذار است. اشتراکات و تفاوت های حقوق و تکالیف بشر نتیجه منطقی اصل «حکمت» است. اصل «عدالت» زمینه ساز تحقق جامعه آرمانی و تکامل اجتماعی انسان است. اصل «تلازم حق و تکلیف»، بیانگر رسالت انسان در زندگی اجتماعی است. اصل «کرامت ذاتی» و تشریعی انسان نیز به مثابه موهبت الهی، زمینه اعتلای حقوق بشر را فراهم می سازد.}, keywords_fa = {توحید ,انسان ,حق ,معاد ,اسلام ,حقوق بشر ,تکلیف ,حکمت ,کرامت ,عدالت. ,}, url = {https://hoghoughi.nashriyat.ir/node/22}, eprint = {https://hoghoughi.nashriyat.ir/sites/hoghoughi.nashriyat.ir/files/article-files/7.pdf} }