TY - JOUR ID - 66 TI - پایش قانون از منظر قانون اساسی افغانستان JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 19 LA - fa SN - 2423-5725 AU - Abdolhakim, Salimi AD - دکتری - حقوق عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) AU - Abassali, Kadkhodaei AD - استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی- دانشگاه تهران Y1 - 2015 PY - 2015 VL - 4 IS - 2 SP - 23EP - 38افغانستان ,نظارت ,پایش قانون ,ستره محکمه ,کمیسیون مستقل نظارت بر تطبیق قانون اساسی ,DO - AB - از بایستگی های نظام سیاسی مبتنی بر اصل تفکیک قوا، نظارت بر اجرای قانون اساسی و لزوم پایش قوانین در فرایند نظام تقنینی است. این بایستگی، در برخی قوانین اساسی پیشین افغانستان نیز مورد توجه قرار گرفته است. اما قانون اساسی 1382ش، با عنایتی بیشتر به مسئله پایش قانون، در ماده سوم چنین مقرر می دارد: «در افغانستان هیچ قانونی نمی تواند مخالف معتقدات و احکام دین مقدس اسلام باشد». تصریح به لزوم پایش قانون عادی بر اساس این ماده قانون اساسی، از اقدامات مهم قوة مؤسس در حقوق اساسی افغانستان است. برایند تحقیق نشان می دهد، قانون اساسی به رغم تأکید بر ضرورت و موازین پایش، در خصوص مرجعی صالح برای پایشگری دچار کاستی است. صلاحیت ستره محکمه (دیوان عالی) و کمیسیون مستقل نظارت بر تطبیق قانون اساسی در پایش قانون، کافی نیست. برای انجام این مهم، بایسته است یک نهاد سیاسی مستقل دارای ساختار، وظایف و صلاحیت های متناسب با نظام جمهوری اسلامی افغانستان، در متن قانون اساسی تعریف شود. البته، این اقدامی است مهم که فقط با تعدیل قانون اساسی امکان پذیر است. UR - https://hoghoughi.nashriyat.ir/node/66 L1 - https://hoghoughi.nashriyat.ir/sites/hoghoughi.nashriyat.ir/files/article-files/2_6.pdf ER -