صفحهها:
39-50
تاریخ دریافت: 1398/05/12
تاریخ پذیرش: 1398/10/19
چکیده:
سیاست جنایی یک کشور، مجموعهی تدابیر و روش هایی است که هیئت اجتماع از جمله دولت ـ در معنای عام آن ـ برای پاسخ دهی به پدیدهی مجرمانه به کار می برد. بخش عمده ای از این تدابیر، در وظایف و روابط قوای سه گانه، نهادها و سازمان های ساختار سیاسی یک کشور اعمال و تعریف می شوند. دو قوه قضائیه و مجریه نقش مهمی در سیاست جنایی و برخورد با پدیدهی مجرمانه در سطوح تقنینی، قضایی و اجرایی ایفا می کنند. مبتنی بر نظام استقلال قوا در جمهوری اسلامی ایران، هر کدام از قوا دارای عملکرد مستقل در برخورد با پدیدهی مجرمانه اند؛ لیکن این استقلال را نمی توان بدون داشتن روابط میان آنها تصور کرد؛ چرا که این قوا برای یک کشور و در راستای مبانی و اهداف آن انجام وظیفه می کنند. این پژوهش با رویکردی تحلیلی ـ توصیفی در مقام پاسخ به چگونگی روابط قوای مجریه و قضائیه در قلمرو تدابیر سیاست جنایی تقنینی، اجرایی و قضایی است که به نظر می رسد این دو قوه ضمن داشتن استقلال، دارای دو نوع روابط تعاملی و کنترلی در قلمرو سیاست جنایی تقنینی و قضایی هستند.
Article data in English (انگلیسی)
شیوه ارجاع به این مقاله:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
زمانی، امیناله.(1398) روابط قوای قضائیه و مجریه در قلمرو سیاست جنایی جمهوری اسلامی ایران. دو فصلنامه اندیشههای حقوق عمومی، 9(1)، 39-50
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
امیناله زمانی."روابط قوای قضائیه و مجریه در قلمرو سیاست جنایی جمهوری اسلامی ایران". دو فصلنامه اندیشههای حقوق عمومی، 9، 1، 1398، 39-50
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
زمانی، امیناله.(1398) 'روابط قوای قضائیه و مجریه در قلمرو سیاست جنایی جمهوری اسلامی ایران'، دو فصلنامه اندیشههای حقوق عمومی، 9(1), pp. 39-50
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
زمانی، امیناله. روابط قوای قضائیه و مجریه در قلمرو سیاست جنایی جمهوری اسلامی ایران. اندیشههای حقوق عمومی، 9, 1398؛ 9(1): 39-50