در هر کشوری، نهاد یا نهادهایی را به امر قانون گذاری اختصاص داده اند. در جمهوری اسلامی ایران، به مقتضای نوع نظام و اهداف متفاوت آن نهادهای متعدد مقرره گذاری وجود دارند که دارای حق مقرره گذاری در حدود متفاوت قانونی هستند، از جملة آنها، می توان به مجمع تشخیص مصلحت نظام، مجلس خبرگان رهبری، شورای عالی امنیت ملی، شوراهای عالی فرا قوه ای و مقام رهبری اشاره کرد. اما وظیفة ذاتی و اصلی و اولیه مقرره گذاری، به معنایی که در این پژوهش دنبال می شود، در بیشتر موضوعات، بر عهدة مجلس است. البته همة این نهادها به یک شکل به وجود نیامده و از کارکرد مشابه و یکسانی برخوردار نیستند. این نهادها، با توجه به وظایفی که برای ایفای آنها ایجاد شده اند، در موضوعات خاصی که قانون اساسی برای آنها مقرر کرده است، دارای حق قاعده گذاری هستند. تفاوت عمدة این نهادها با قوه مقننه، در کارویژة اصلی آن قوه در بحث قانون گذاری است؛ به همین دلیل، در برخی نهادهای مذکور، به ندرت اقدام به مقرره گذاری صورت گرفته است. مقرره گذاری این نهادها آثاری از جمله لزوم رعایت قواعد مصوب این مراجع از سوی مراجع اداری، در نظام حقوق اداری داشته است.
الهام، غلامحسین، ، .(1394) وحدت یا تعدد مراجع مقررهگذار در نظام جمهوری اسلامی ایران و تأثیر آن بر نظام حقوق اداری٭. دو فصلنامه اندیشههای حقوق عمومی، 4(2)، 7-22
غلامحسین الهام؛ ."وحدت یا تعدد مراجع مقررهگذار در نظام جمهوری اسلامی ایران و تأثیر آن بر نظام حقوق اداری٭". دو فصلنامه اندیشههای حقوق عمومی، 4، 2، 1394، 7-22
الهام، غلامحسین، ، .(1394) 'وحدت یا تعدد مراجع مقررهگذار در نظام جمهوری اسلامی ایران و تأثیر آن بر نظام حقوق اداری٭'، دو فصلنامه اندیشههای حقوق عمومی، 4(2), pp. 7-22
الهام، غلامحسین، ، . وحدت یا تعدد مراجع مقررهگذار در نظام جمهوری اسلامی ایران و تأثیر آن بر نظام حقوق اداری٭. اندیشههای حقوق عمومی، 4, 1394؛ 4(2): 7-22