اندیشه‌های حقوق عمومی، سال پنجم، شماره دوم، پیاپی 9، بهار و تابستان 1395، صفحات 23-37

    نقد و بررسی تئوکراسی

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    نویسندگان:
    مرتضی الیاسی / دکتری حقوق عمومی  مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره / elyasimorteza46@yahoo.com
    چکیده: 
    مسئلة اساسی این نوشتار، این است که نظریه حاکمیت الهی اسلام با «تئوکراسی قرون وسطا» چه نسبتی دارد؟ هدف این پژوهش، پاسخ به این مسئله است که بر اساس تحلیل منابع و دیدگاه های موجود صورت خواهد گرفت. اهم یافته های این پژوهش این است که اولاً، تئوکراسی غرب مسیحی، با هدف نهادینه کردن سلطة کلیساست. ثانیاً، از نظر اسلام، حاکمیت مشروع آن است که حاکمان با انگیزه اطاعت از فرمان خدا، ارزش های الهی را پیاده کنند. ثالثاً، تلازمی میان حاکمیت الهی و نفی اختیار مردم وجود ندارد. رابعاً، از نظر اسلام، اعمال حاکمیت چارچوب دارد. خامساً، در جمهوری اسلامی، هم احکام الهی منشأ قانون گذاری می باشد، هم حقوق مردم مورد توجه قرار می گیرد، سادساً، نظام اسلامى، یک نظام دینى کامل است. سابعاً، حاکم در برابر جامعه هم مسئول است. ثامناً، تمسک به وجوه اشتراک ظاهری بین مسیحیت قرون وسطا و اسلام، برای صدور حکم واحد برای هر دو درست نیست.
    Article data in English (انگلیسی)
    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    الیاسی، مرتضی.(1395) نقد و بررسی تئوکراسی. دو فصلنامه اندیشه‌های حقوق عمومی، 5(2)، 23-37

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    مرتضی الیاسی."نقد و بررسی تئوکراسی". دو فصلنامه اندیشه‌های حقوق عمومی، 5، 2، 1395، 23-37

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    الیاسی، مرتضی.(1395) 'نقد و بررسی تئوکراسی'، دو فصلنامه اندیشه‌های حقوق عمومی، 5(2), pp. 23-37

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    الیاسی، مرتضی. نقد و بررسی تئوکراسی. اندیشه‌های حقوق عمومی، 5, 1395؛ 5(2): 23-37