اندیشه‌های حقوق عمومی، سال هشتم، شماره اول، پیاپی 14، پاییز و زمستان 1397، صفحات 7-22

    فلسفة انسان‌شناختی حقوق بشر

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    نویسندگان:
    محمدرضا باقرزاده اول / استادیار مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره / bagherzadehfirst@yahoo.com
    چکیده: 
    تعیین و وضع حقوق واقعی بشر مرهون معین بودن موضوع آن و به عبارتی دانش «انسان شناسی» است. اندیشه های انسان شناسانه فلاسفه و دانشمندان در شناخت بشر گستره ای وسیع و گاه به غایت در تضاد با یکدیگر از انسان خدایی تا انسان گرگی، از خیریت بالذات تا شریت بالذات و از موجودی فطری و فاقد هرگونه طبیعت و فطرت، از ربوبیت تا عبودیت، از اختیار تا جبر، از خاکی تا افلاکی، از دنیوی تا ابدی، از فراجنسیتی تا مذکر و از هدفمندی تا بی هدف دارد. همچنین اندیشمندان انسان شناس، از راه های گوناگونی مثل مشاهده و تجربه، یا عقل و یا منبعی فراعقل و فراتجربه یعنی «وحی» به مطالعه انسان می پردازند لکن بهترین راه، بهره گیری راه جامع و تلفیقی و با استفاده از همه ابزار شناخت است تا همه ابعاد انسان شناخته شود. در این نوشتار مؤلفه های محوری در شناخت حقیقت بشر همچون، عبودیت بشر، هویت جسمانی ـ روحانی بشر، فطرت بشر، کرامت بشر، اختیار بشر، رابطه بشر و جنسیت، هدفمندی بشر، امتداد ابدی حیات ابدی بشر، هویت اجتماعی بشر و... به روش تحلیل عقلی مورد بررسی و تطبیق میان دیدگاه های الحادی و دیدگاه الهی قرار گرفته است. این مؤلفه ها هر یک تأثیرات و تفاوت هایی را در استنباط نظام حقوق بشر می گذارد که نظام حقوق بشر الهی را از نظام های الحادی متمایز می سازد.
    Article data in English (انگلیسی)
    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    باقرزاده اول، محمدرضا.(1397) فلسفة انسان‌شناختی حقوق بشر. دو فصلنامه اندیشه‌های حقوق عمومی، 8(1)، 7-22

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    محمدرضا باقرزاده اول."فلسفة انسان‌شناختی حقوق بشر". دو فصلنامه اندیشه‌های حقوق عمومی، 8، 1، 1397، 7-22

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    باقرزاده اول، محمدرضا.(1397) 'فلسفة انسان‌شناختی حقوق بشر'، دو فصلنامه اندیشه‌های حقوق عمومی، 8(1), pp. 7-22

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    باقرزاده اول، محمدرضا. فلسفة انسان‌شناختی حقوق بشر. اندیشه‌های حقوق عمومی، 8, 1397؛ 8(1): 7-22