صفحهها:
7-24
تاریخ دریافت: 1399/11/22
تاریخ پذیرش: 1400/04/09
چکیده:
اندیشمندان حقوق عمومی در تبیین اندیشه «تفکیک قوا» آن را تضمینی برای امنیت و جلوگیری از استبداد دانسته اند. بدین روی این موضوع در حقوق اساسی بیشتر کشورها در جهت نظارت و محدودیت قدرت سیاسی نهادینه شده است. این مقاله با روش اسنادى و شیوه تحلیلى در تبیین موضوع، از منظر نظام سیاسی اسلام، به دنبال پاسخ به این پرسش محورى است که دیدگاه نظام سیاسی اسلام درباره تفکیک قوا چیست؟ مقاله حاضر بر این نظر است که تفکیک قوا در نظام سیاسی اسلام جایگاهی ندارد و در عصر حضور معصوم وجود ملکه عصمت، و در عصر غیبت شرط عدالت و پرهیزگارى فقیه جامعالشرایط به همراه نظارت بیرونی، مؤثرترین عامل مهار قدرت و جلوگیرى از استبداد و فساد سیاسى است. در نظام ولایی، فلسفه وجودی قوای سه گانه، تخصصی بودن حوزه های حکومت و تقسیم کار میان آنان با هدف کارآمدی بیشتر نظام سیاسی است. این قوا هرچند مستقل از یکدیگرند، اما تحت اشراف ولی فقیه و به مثابه بازوان او، هریک بخشی از وظایف وی را بر عهده می گیرند.
Article data in English (انگلیسی)
شیوه ارجاع به این مقاله:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
ابوالفضلی، علی، جوان آراسته، حسین، دارابکلایی، اسماعیل.(1400) تفکیک قوا در نظام سیاسی اسلام. دو فصلنامه اندیشههای حقوق عمومی، 11(1)، 7-24
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
علی ابوالفضلی؛ حسین جوان آراسته؛ اسماعیل دارابکلایی."تفکیک قوا در نظام سیاسی اسلام". دو فصلنامه اندیشههای حقوق عمومی، 11، 1، 1400، 7-24
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
ابوالفضلی، علی، جوان آراسته، حسین، دارابکلایی، اسماعیل.(1400) 'تفکیک قوا در نظام سیاسی اسلام'، دو فصلنامه اندیشههای حقوق عمومی، 11(1), pp. 7-24
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
ابوالفضلی، علی، جوان آراسته، حسین، دارابکلایی، اسماعیل. تفکیک قوا در نظام سیاسی اسلام. اندیشههای حقوق عمومی، 11, 1400؛ 11(1): 7-24