صفحهها: 
				9-34
			
						
						
				تاریخ دریافت: 1389/05/16
			
						
						
				تاریخ پذیرش: 1390/06/28
			  
					
		
						
		
			چکیده: 
نظام جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر اصل ولایت فقیه، و فلسفهی طرح رهبری وی، سپردن زمام امور کشور به دست فقیه واجد شرایطی است که ضامن هدایت نظام اسلامی در مسیر اسلام است. از سوی دیگر، نظارت رهبری بر اعمال حکومت ماهیت شرعی دارد؛ زیرا بر اساس اصل پنجم قانون اساسی، قوام نظام اسلامی در عصر غیبت، به امامت نیابی یا رهبری ولی فقیه است. همچنین به موجب اصل چهارم قانون اساسی، نظام حقوقی کشور باید بر اساس موازین اسلامی باشد. به لحاظ روش، نظارت حقوقی رهبر بر اعمال حکومت، ترکیبی از نظارت استطلاعی و استصوابی است؛ اما از نظر قلمرو، نظارت رهبری بر اعمال حکومت مطلق، و در عین  حال ضابطه مند است که به صورت خاص، در قانون اساسی پیش بینی شده، و یا عام نسبت قوای سه گانه و یا نهادهای حکومتی قابل اعمال است. نظارت رهبری محدود به قوانین موضوعه نیست؛ بلکه موازین فقهی نیز در نظارت رهبری نقش دارد.
  
		 
		
		
        
            Article data in English (انگلیسی) 
            
         
					 
	
	
		شیوه ارجاع به این مقاله:
		
RIS
		Mendeley
		BibTeX
		APA
		MLA
		HARVARD
		VANCOUVER
	APA  | MLA  | HARVARD  | VANCOUVER 
سلیمی، عبدالحکیم.(1390) ماهیت نظارت رهبری از منظر قانون اساسی. دو فصلنامه اندیشههای حقوق عمومی، 1(1)، 9-34
 
	APA  | MLA  | HARVARD  | VANCOUVER 
عبدالحکیم سلیمی."ماهیت نظارت رهبری از منظر قانون اساسی". دو فصلنامه اندیشههای حقوق عمومی، 1، 1، 1390، 9-34
 
	APA  | MLA  | HARVARD  | VANCOUVER 
سلیمی، عبدالحکیم.(1390) 'ماهیت نظارت رهبری از منظر قانون اساسی'، دو فصلنامه اندیشههای حقوق عمومی، 1(1), pp. 9-34
 
	APA  | MLA  | HARVARD  | VANCOUVER 
سلیمی، عبدالحکیم. ماهیت نظارت رهبری از منظر قانون اساسی. اندیشههای حقوق عمومی، 1, 1390؛ 1(1): 9-34