اندیشه‌های حقوق عمومی، سال اول، شماره دوم، پیاپی 2، زمستان 1390، صفحات 161-191

    اصول نظری حقوق بشر در اسلام

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    نویسندگان:
    عبدالحکیم سلیمی / دانشجوی دکتری حقوق عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) / hakim.salimi@yahoo.com
    چکیده: 
    حقوق بشر، رابطه مستقیم با انسان شناسی و جهان بینی نظام های حقوقی دارد. نظام های حقوقی، که رویکرد مادی دارند، با نظام حقوقی اسلام، که دارای بینش توحیدی است، از نظر تشریع حقوق بشر تفاوت اساسی دارد. اصل «حقیقت محوری»، که اساس عقلانیت دینی است، با تأکید بر وجود حقایق عینی و امکان دست یابی به آن، بر اندیشه های نسبی گرایانه حقوق بشر غربی، خط بطلان می کشد. نتیجه‌ی اصل «توحید»، حاکمیت حق خدا، به عنوان منشأ حقوق بشر است. اصل «معاد» با طرح جاودانگی روح انسان، انسانی زیستن، روحیه مراقبت در رفتار و تاکید بر پاسخگو بودن انسان در پیشگاه الهی، در تدوین حقوق بشر تاثیرگذار است. اشتراکات و تفاوت های حقوق و تکالیف بشر نتیجه منطقی اصل «حکمت» است. اصل «عدالت» زمینه ساز تحقق جامعه آرمانی و تکامل اجتماعی انسان است. اصل «تلازم حق و تکلیف»، بیانگر رسالت انسان در زندگی اجتماعی است. اصل «کرامت ذاتی» و تشریعی انسان نیز به مثابه موهبت الهی، زمینه اعتلای حقوق بشر را فراهم می سازد.
    Article data in English (انگلیسی)
    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    سلیمی، عبدالحکیم.(1390) اصول نظری حقوق بشر در اسلام. دو فصلنامه اندیشه‌های حقوق عمومی، 1(2)، 161-191

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    عبدالحکیم سلیمی."اصول نظری حقوق بشر در اسلام". دو فصلنامه اندیشه‌های حقوق عمومی، 1، 2، 1390، 161-191

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    سلیمی، عبدالحکیم.(1390) 'اصول نظری حقوق بشر در اسلام'، دو فصلنامه اندیشه‌های حقوق عمومی، 1(2), pp. 161-191

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    سلیمی، عبدالحکیم. اصول نظری حقوق بشر در اسلام. اندیشه‌های حقوق عمومی، 1, 1390؛ 1(2): 161-191