صفحهها:
73-82
تاریخ دریافت: 1391/11/07
تاریخ پذیرش: 1392/08/19
چکیده:
قضاوت از شئون حاکم است و در فقه شیعه، حکومت از آن امام معصوم(ع). بنابراین، نصب قاضی منحصراً باید از طریق او صورت گیرد. حال اگر فردی غیر از امام معصوم(ع) بر مسند حکومت بنشیند و اقدام به نصب قاضی کند، چون خود مشروع نیست، نمی تواند به قاضی منصوب خود مشروعیت ببخشد. در نتیجه، قاضی منصوب از نزد او هم اختیار دخالت و تصرف در امور دیگران را ندارد. پس، از آن رو که این قاضی توان و حق تصرف در امور را ندارد، ترافع به او نیز مشروع نخواهد بود. در همین زمینه است که از رجوع به حکام جور نهی شده است. از آثار این ممنوعیت، عدم جواز دریافت محکوم به است، حتی اگر حکم صادرشده مطابق واقع باشد. همچنین جواز تقاص و پذیرش داوری از دیگر آثار این ممنوعیت است. در این مقاله، قاعدهی مزبور و آثار آن بررسی می شود.
Article data in English (انگلیسی)
شیوه ارجاع به این مقاله:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
میرشکاری، عباس.(1392) قاعدهی «منع رجوع به حکام جور» و بررسی آن. دو فصلنامه اندیشههای حقوق عمومی، 2(2)، 73-82
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
عباس میرشکاری."قاعدهی «منع رجوع به حکام جور» و بررسی آن". دو فصلنامه اندیشههای حقوق عمومی، 2، 2، 1392، 73-82
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
میرشکاری، عباس.(1392) 'قاعدهی «منع رجوع به حکام جور» و بررسی آن'، دو فصلنامه اندیشههای حقوق عمومی، 2(2), pp. 73-82
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
میرشکاری، عباس. قاعدهی «منع رجوع به حکام جور» و بررسی آن. اندیشههای حقوق عمومی، 2, 1392؛ 2(2): 73-82