صفحهها:
7-22
تاریخ دریافت: 1394/06/31
تاریخ پذیرش: 1394/12/04
چکیده:
یکى از مباحث جدى مربوط به فلسفهی حقوق بشر که امروزه در عرصهی جهانى از اهمیت بسزایى برخوردار است، تعیین نسبت میان حقوق بشر و حق حیات است. آنچه در این نوشتار دنبال مىشود، پرداختن به این سؤال است که آیا این حق به صرف انسان بودن به فرد تعلّق مىگیرد یا در تعلّق آن، ارزش دار بودن حیات نیز دخیل است؟ در این رابطه دو احتمال وجود دارد: احتمال اول آن است که هیچ عامل اعتقادى در تحقق این حق، نقشآفرین نباشد. اثر این مبنا تعارض حق حیات با اعتقادات دینى است. نتیجهی حاصل از احتمال دوم، دخیل شدن ارزشها و باورهاى دینى در تحقق حقوق بشر و تعیین قلمرو و دامنهی آن است که در اثر آن، مفهوم کرامت ارزشى شکل مىگیرد و در نتیجه، این حقوق از نظر امتداد، کیفیت تعلّق و عوامل محدودگر متفاوت خواهد شد.
ادعاى این نوشتار، تأیید احتمال دوم است. پذیرش احتمال دوم به معناى پذیرش مبانى، منابع، اهداف و ضمانتهاى اجراهاى حقوقى، متفاوت از آن چیزى است که در اسناد بینالمللى حقوق بشرى آمده است.
Article data in English (انگلیسی)
شیوه ارجاع به این مقاله:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
بهارلویی، عبدالله.(1395) حق عمومی حیات در اسلام و اعلامیههای حقوق بشر. دو فصلنامه اندیشههای حقوق عمومی، 6(1)، 7-22
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
عبدالله بهارلویی."حق عمومی حیات در اسلام و اعلامیههای حقوق بشر". دو فصلنامه اندیشههای حقوق عمومی، 6، 1، 1395، 7-22
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
بهارلویی، عبدالله.(1395) 'حق عمومی حیات در اسلام و اعلامیههای حقوق بشر'، دو فصلنامه اندیشههای حقوق عمومی، 6(1), pp. 7-22
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
بهارلویی، عبدالله. حق عمومی حیات در اسلام و اعلامیههای حقوق بشر. اندیشههای حقوق عمومی، 6, 1395؛ 6(1): 7-22